Leespraat

Kinderen met Downsyndroom leren en ontwikkelen op een unieke manier. Vaak hebben zij een minder sterke auditieve verwerking, maar zijn ze visueel zeer sterk. Hierdoor leren zij het beste in een één-op-één-situatie. In een groep kan hun focus en concentratie afnemen, waardoor de taal voor hen soms moeilijk te volgen is, bijna alsof het Chinees is voor iemand zonder Downsyndroom. Daarnaast hebben zij moeite om losse informatie aan elkaar te verbinden en betekenis te geven aan wat ze leren.

Onze begeleiding, met de methoden Leespraat en Mediërend Leren, sluit goed aan bij Early Intervention. Dit helpt om te voorkomen dat kinderen vast komen te zitten in hun ontwikkeling. Voor ouders biedt dit steun, aanmoediging en waardevolle informatie.

Leespraat is een holistische methode die zich richt op het leren communiceren en handelen in sociale situaties. In de “bloem van Leespraat” worden de hoofddoelen duidelijk weergegeven. We werken aan zelfstandigheid, zelfredzaamheid, emotionele ontwikkeling, zelfsturing, planning, en praktische vaardigheden. Door samen met het kind in te gaan op sociale gebeurtenissen en interesses, creëren we dagelijkse oefenmomenten.

Om de communicatie te bevorderen, maken we gebruik van het visuele geheugen van de kinderen. Onze methodiek leert woorden aan via de visueel-analytische methode. Door te oefenen met leeswoorden zal een kind gemakkelijker praten, woorden uit het geheugen oproepen, langere zinnen vormen en uiteindelijk duidelijker spreken. Dit vermindert de frustraties die ouders vaak melden wanneer ze zich bij ons aanmelden.

Onze aanpak is specifiek afgestemd op de interesses en ontwikkelingsbehoeften van elk kind, wat de methode bijzonder geschikt maakt voor individuele begeleiding. Wanneer een kind naar school gaat, zal het profiteren van de vaardigheden die het heeft opgedaan met Leespraat. Bijvoorbeeld, het kan in de kring vertellen wat het weekend heeft gedaan met behulp van een geschreven briefje van thuis. Dit heeft niet alleen een positieve impact op de indruk die de school van het kind heeft, maar versterkt ook het zelfvertrouwen. Dit alles vergroot de kans op een succesvolle doorstroom naar werk en zelfstandigheid.

Door ons te richten op de specifieke behoeften van kinderen met Downsyndroom, zorgen we ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich te ontwikkelen tot een zelfverzekerde en zelfstandige burger in de samenleving.

Meer informatie en de workshops kun je vinden op de website van stichting scope

06 43 58 23 73